Ikona „Přátelství“, tak trochu volněji podle koptské ikony z 6. století, která je aktuálně k vidění v pařížském Louvru. 40×40 cm, pro mého kamaráda, karmelitána t. č. žijícího v Itálii.
Svatý opat Menas je na ikoně popsán DVOJÍM POPISKEM. Jeden je umístěn v horní části, ve sféře nebe, druhý v části dolní, ve sféře země. Sděluje se tím, že světec byl „doma“ na obou místech. Ač jeho duše byla plně spojená s Kristem, nebyl od pozemské reality odtržen.
ČERVENÉ NEBE poukazuje na fakt, že ikona zobrazuje svět duchovní, ne ten vnější, i když se v mnohém s tím fyzickým samozřejmě potkává. Červená je barva života, tenhle odstín je trochu jako barva krve v tepnách, takže takové nebe není obloha nad námi, nic „éterického“, neuchopitelně neuzemněného, kde se vznáší nějaké vznešené myšlenky, ale „plnokrevný“ příbytek Zdroje života, vlast andělů i duší, místo, kam se jednou vrátíme.
Původní koptská ikona je dost poškozená a těžko říct, co přesně bylo zobrazeno na zemi, vytvořila jsem tam tedy ROSTLINY, jakožto pozemský projev toho Zdroje života, toho červeného nahoře. Z hlediska symboliky barev se dá rozjímat nad jejich komplementaritou – červená vs. zelená, složená z modré a žluté.
NIMBY jsou vyzlacené 24 karátovým zlatem (symbol božství, světlo), Kristův kříž v nimbu bílým zlatem s příměsí stříbra (12 karátů). BÍLÁ je vlastně také světlo, ale trochu jinak, spíš s podtónem čistoty, ve smyslu, že žádná tma nepřekáží tomu, aby světlo zářilo v plnosti, v bílém světle není žádná z barev pohlcena. Dá se taky hrát s dvojicí ZLATO – STŘÍBRO i jako s mužským a ženským principem. KŘÍŽ v křížovém nimbu je rovnoramenný (i když není vidět celý), tedy nemusí symbolizovat jen Kristovo utrpení, ale také rovnováhu, která je pro život důležitým prvkem, aby se člověk neupachtil v pozemském, neulítl mimo realitu nebo se neocitl na šikmé ploše. Kristus má hlavu uprostřed toho kříže.
Kristův oděv je hodně v odstínech MODRÉ – do chitónu jsem přidala trochu červené, ale výsledný dojem je tmavě modrý nebo modrofialový. (Chitón na ikonách je obvykle purpurový, ale více do červena, někdy až červenohnědý – důraz na lidství). Ta tmavá modř je barva transcendence, je to obloha pozdě večer, co zve ke zklidnění a rozjímání, k propojení s Božím světem.
(pro detailní zobrazení klikni na obrázek)